søndag 4. oktober 2009

Første topp er besteget!

jeg ankom Quito i går kveld og gikk hardt ut i dag morges retning vulkanen Pichincha på 4794 meter.
Det er høyt.

Jeg har aldri vandret rundt oppe i skikkelige høyder før, så det var en merkelig opplevelse å gå med følelsen av å ha vært gjennom en hard treningsøkt omtrent i det samme jeg tok første skritt.
Men turen opp var strålende! Etterhvert fikk jeg lagt av meg Galdhøpiggen-tempo og kommet inn i en god rytme med mye frekke pusteøvelser underveis. Hodet fungerte fint og kroppen var helt på plass bortsett fra balansenerven som innbilte seg at den hadde omtrent 2,5 i promille fra 4600 meter og opp.

I det jeg kom på toppen sprakk skylaget opp og jeg fikk en fantastisk utsikt over Quito by, og til Iliniza Norte ( 5150 meter) og Cotopaxi ( 5897meter) som skal nedlegges senere i uka.

Timene etter at jeg kom ned har jeg stort sett ligget rett ut og bøttet innpå litervis med vann, fikk et hett tips om at det skulle være snadder for å forebygge høydesyke.

Jeg er ved godt mot, og gleder meg som en unge til å (forhåpentligvis) stå på toppen av Cotopaxi om noen dager!

4 kommentarer:

  1. Godt å kunne følge deg på turen!! Hilsen bonusbestemor

    SvarSlett
  2. Lykke til!
    Har et uforglemmelig minne fra samme opplegg for juni i fjor. Riktig å drikke, og husk å pust:) Gleder meg til videre referater...
    Kristian

    SvarSlett
  3. Så gøy!! du får ta masse bilder av turen din slik at vi andre blir fristet nokk til slike fysiske utfordringer!

    SvarSlett
  4. Jo takk Kristian!
    Så videoen deres dagen før jeg dro opp her, den ga meg ikke bare gode følelser...
    Men er jo en god motivasjonsfaktor selvfølgelig, hadde vært deilig å stått triumferende på toppen om noen dager:)

    SvarSlett